24. 10. - 04. 01. 2026
Site-specific instalace Michala Kindernaye přispěje k celospolečenské diskuzi o udržitelnosti života, vymírání živočišných druhů, zániku fauny a změně klimatu. Zvuková socha je specifický druh uměleckého objektu, kde zvuk nahrazuje tradiční výtvarné prvky a stává se hlavním nositelem významu. Na rozdíl od klasických soch, jejichž smyslem je hmatatelný materiál, pracuje s nemateriálním fenoménem, jehož proměnlivost a přítomnost v prostoru jsou klíčové. V tomto připravovaném díle bude socha tematizovat objekt jako takový, ale nejdůležitější místo zde zaujme samotný zvuk a způsob, jakým rezonuje s prostorem a reaguje na okolní vlivy.
Spálená krajina reproduktorů není pouze objektem pozorování, ale aktivní složkou vztahové ekologie – prostorem pro znovuzapojení těla, vědomí a přírodního elementu, jeho smrti i znovuzrození. Požár může znamenat výrazné narušení ekologické i vizuální kontinuity, přesto zde může dojít k resetu ekosystému a jeho návratu na raná stadia sukcese. Paralela mezi ekologií lesa a vnitřní krajinou člověka odkazuje na koncept ekopsychologie, která mimo jiné reflektuje duševní zdraví ve vztahu k environmentální integritě.
kurátorka: Anna Horák Zemanová
MICHAL KINDERNAY (* 1979) je audiovizuální umělec, performer a kurátor, který patří k předním českým tvůrcům interaktivního videa. Studoval na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně (ateliér Petera Rónaie) a na Filmové a televizní fakultě pražské AMU (audiovizuální média pod vedením Miloše Vojtěchovského). Jeho tvorba je neoddělitelným spojením výzkumu, softwarového vývoje a designu nástrojů, přičemž samotné dílo může vyústit v průběhu realizace do různých podob. Nepřehlédnutelným je i ekologický aspekt Kindernayovy práce. Obsáhle se věnuje různým formám znečištění, a to nejen v polohách přímé vizualizace (Art Pollution Kit, Camera Altera), ale i formou autorské glosy. Jeho díla zahrnují videoperformance a interaktivní instalace, intermediální a dokumentární projekty i hudební zvukové kompozice. Je spoluzakladatelem umělecké organizace yo-yo, iniciátorem projektu RurArtMap, byl členem kolektivu galerie Školská 28 v Praze. Jako pedagog působil v rámci magisterského programu na Prague College a externě v Centru audiovizuálních studií FAMU v Praze.